maanantai 17. heinäkuuta 2017

Vauhdin hurmaa - kumpi kaahaa lujempaa, suomalainen vai espanjalainen?

Suomi on kovaa ajavien kuskien luvattu maa. Mutkikkaat metsätiet ovat kasvattaneet useammankin ralli- ja formulakuljettajan maailmantähdiksi.
Kaikki vähänkään urheilu-uutisia seuranneet tai tv:tä katsoneet muistavat rallikuskeista ainakin Kankkusen, Vatasen ja Grönholmin.
Yksi sun toinen nykyään Espanjassakin asuva tunnustaa joskus ajaneensa rallia koti-Suomen mökkitiellä.

Formulakuski Mika Häkkinen huumasi aikoinaan koko Suomen kansan tv-ruutujen ääreen ja Kimi Räikkösen jäämiesmäistä olemusta seurataan edelleen mielenkiinnolla. Formula Ykkösissä ajaa tällä hetkellä kolme suomalaista. Monet kun laskevat Nico Rosbergin suomalaiseksi vaikkei nuori mies ole Suomessa syntynytkään. Mutta jos isä on kuuluisa suomalainen, niin onhan se poikakin sitten, vai mitä? Lyhytsanaista Räikköstä huomattavasti puheliaampi Valtteri Bottas on kahdella voitollaan vakuuttanut olevansa maailmanmestariainesta.

Entä sitten espanjalaiset? Kyllä vuoristokansakin osaa tykittää pikkuteillä ja sulattaa renkaita asfaltilla. Formuloissa ajaa tällä hetkellä kaksi espanjalaista kuljettajaa, Fernando Alonso ja Carlos Sainz Jr. Hetken päästä ajettavassa Neste Rally Finlandissa (entinen Jyväskylän Suurajot)  ilmoittautumislistan mukaan kiviä soratiellä lennättävät kolme espanjalaista. Dani Sordo, Alexander Villanueva sekä Nil Solans. Espanjan suomalaiset saavatkin sitten jännittää kaksin verroin  -kumman maan kuljettajat menestyvät paremmin.

Puerto Banuksen satamassa voi ihastella veneiden lisäksi myös autoja.

Suomalaiset ajavat kilpaa sisulla, espanjalaiset tulisuudella - miten nämä kaksi maailmaa sovitetaan tavalliseen liikenteeseen?
Espanjalaiset eivät välitä liikennesäännöistä samaan tapaan kuin suomalaiset ja tämä onkin tärkeä ymmärtää kun auton rattiin tarttuu. Espanjassa ei voi liikenteessä pitää kiinni omista oikeuksistaan samaan tapaan kuin Suomessa.
Suomalainen pysähtyy stop-merkille, uskoo kolmion varoitusta, noudattaa nopeusrajoituksia ainakin suurinpiirtein - espanjalainen pitää liikennemerkkejä lähinnä suuntaa-antavina. Ei siis kannata luottaa siihen etteikö joku ajaisi eteesi kolmion tai stopin takaa. Ajellaanpa täällä punaisiakin päin jos ei näytä ketään tulevan. Mutta yhdestä säännöstä täällä ei tingitä. Jalankulkijoille annetaan aina tietä. Aina!

Moottoritiellä ajessa on huomioitava että kiihdytyskaistat ovat yleensä hyvin lyhyitä. On myös mahdollista että esim. 80km/h tielle liitytään suoraan stop-merkin takaa, siis ilman minkäänlaista kiihdystyskaistaa.
Tässä kohden on todellakin syytä unohtaa suomalaisen autokoulun opetukset siitä että moottoritiellä ei tehdä tilaa liittymästä tulevalle. Sinun oletaan väistävän viereiselle kaistalle. Vaikket väistäisi, mutta tilaa on - saattaa vuoroaan odottava ajaa suoraan eteesi. Koska sinullahan on tilaa väistää!

Liikenteen sujuvuuden kannalta on pidettävä silmät tiessä, edellä olevassa liikenteessä, takana tulevissa, ja vielä aktiivisesti vilkuiltava sivuillekin. Kesäaikaan ruuhkat saattavat yllättää nopeistakin nopeuksista, joten jos näet edessä ajavan napauttavan hätävilkut päälle, tarkoittaa sen todennäköisesti sitä että edessä oleva liikenne seisoo. On kohteliasta varoittaa takana tulevia että edessä on ongelmia.

Espanjassa moni liikennevaloristeys on korvattu liikenneympyrällä ja kaistoja voi olla useita. Tässäkin pätee sama sääntö kuin muutenkin. Älä aja kenenkään päälle ja katso ettei kukaan kurvaa kylkeesi. Pääsääntöisesti ihmiset yrittävät ajaa ympyröissä oikein, mutta koska liikennettä on usein ruuhkaksi saakka, on säännöistäkin joustettava. Espanjalaiset ovat siis tottuneita tunkeilijoita, mutta vain jos suomalaisittain puret hammasta etkä tee tilaa.

Liikenteessä kannattaa olla maltti matkassa. Kesäaikaan on syytä varata reilusti enemmän aikaa liikenteeseen kuin talvella, koska kiireessä helposti pinna kiristyy ja sitten sattuu ja tapahtuu - jos  kiukkuinen Kankkunen ja sapekas Sainz osuvat samaan liikenneympyrään...

Espanjalaiset käyttävät liikenteessä paljon katsekontaktia. Usein se tarkoittaa "minä menen nyt". Katsekontakti ja hymy liikenneympyrässä voi tarkoittaa myös että "huomaan sinut kyllä" ja voit rauhassa vilkutella ympyrästä ulos.
Vilkun käyttäminen onkin ihan oman lukunsa. Soisin että espanjalaiset ottaisivat suomalaisista tässä kohden mallia. Espanjalainen vaihtaa usein kaistaa viime tingassa, jolloin vilkkua ei ehdi käyttää. Saattaa vilkuttaa vasemmalle ja kääntyykin oikealle. Vilkuttaa suoralla tiellä kilometri tolkulla, vilkku on vain unohtunut päälle. Liikenneympyrässä vilkun käyttäminen estäisi monta kolaria vuosittain!

Hätävilkkuja käytetään sitten tavallistenkin edestä. Se on paikallisten tapa oikeuttaa pysäköinti hetkeksi mihin tahansa, vaikka keskelle tietä. Koska parkkitilaa ei ole riittävästi, voi syömäänkin mennä niin että jättää autonsa toisen auton taakse -kunhan hätävilkut on päällä. Jos pinteenseen jäänyt haluaa lähteä pois, soittaa hän tööttiä niin kauan että edessä olevaa autoa tullaan siirtämään. Joskus voi tosin joutua tööttäilemään melko pitkäänkin.
Tööttäillä voi myös ohilkulkijoille. Sillä voi viestiä että pidän ulkonäöstäsi tai kapealla tiellä varoittaa että "hei täältä tullaan, pysy reunassa".
Tööttäillä voi tervehdykseksi kun ajaa ystävän talon ohitse, tai jos odottaa - täällä ollaan, tule ulos, tööt tööt tööt! Siitä huolimatta että kello on kaksi yöllä. Töötätä voi törttöilijälle, kun suosikkijoukkue jalkapallossa tekee maalin, kun tulee risteykseen tai risteyksestä, kun on fiestat, feriat...Kun suomalainen puhisee hiljaa itsekseen, on espanjalainen töötännyt asian ympäristön tietoisuuteen.

Käsimerkkejä heilutellaan avoimista ikkunoista - "stop - minä menen nyt".
Tai heilutellaan että "mene vain ensin". Myös sitä kuuluisaa sormea heilutellaan joskus, tai muuten villisti viuhdotaan ja esitetään mitä mieltä ollaan muiden ajotaidoista. Espanjalaiset ovat tulisieluista kansaa. Nollasta sataan kiihdytään todella nopeasti, mutta jarrutellaan ihan yhtä ripeästi.


Rohkenen väittää että Suomeen verrattuna liikenne on oikeastaan sujuvampaa, vaikka aluksi liikenne saattaakin tuntua kaaoottiselta ja vauhti hurjalta.

Maltti on aina valttia ja maalaisjärki hyvä matkustaja. Sopu antaa sijaa kaikille yhtä lailla. Rallit kannattaa jatkossakin jättää ammattikuljettajille tai karting-radoille ja ajaa turvallisesti. Liikennettä seuraten, ennakoiden ja nopeusrajoituksia noudattaen. 
Kännykkä ei kuulu korvalle ajon aikana ja sanomattakin lienee selvää että jos otat, et aja. 

Espanjassa on paljon nähtävää, koettavaa ja varsinkin päätiet ovat erittäin hyvässä kunnossa. Nauti matkanteosta ja maisemista! Joskus itse matka voi olla päämäärä tärkeämpi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos ajatuksestasi!